- Prowadzenie spraw osobowych pracowników PUP oraz nadzór nad bezpieczeństwem danych osobowych pracowników,
- Zarządzanie danymi dotyczącymi składników płacy pracowników,
- Kontrola dyscypliny pracy,
- Prowadzenie spraw związanych z przeszeregowaniami i awansami pracowników,
- Opracowanie planu szkoleń pracowników PUP,
- Zaopatrzenie pracowników PUP w środki techniczno – biurowe,
- Organizowanie i obsługa narad oraz spotkań organizowanych w PUP,
- Obsługa kancelaryjna oraz nadzór nad sprawnym funkcjonowaniem obiegu informacji w PUP,
- Gromadzenie i przechowywanie korespondencji Dyrektora,
- Opracowywanie projektów regulaminów wewnętrznych PUP,
- Opracowywanie regulaminu pracy PUP,
- Opracowywanie projektów planów pracy,
- Prowadzenie ewidencji skarg i wniosków oraz sporządzanie stosownej statystyki,
- Organizowanie praktyk zawodowych uczniów i studentów,
- Obsługa merytoryczna Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych,
- Opracowywanie obowiązującej sprawozdawczości statystycznej, analiz i informacji dotyczącej pracowników PUP,
- Prowadzenie składnicy akt związanych z zadaniami realizowanymi przez PUP
Wydziały - Powiatowy Urząd Pracy w Wołowie
Wydziały
Do głównych zadań należy:
- Promocja usług urzędu ( zadania szczegółowe – patrz funkcja: informowanie o usługach i działalności urzędu);
- Realizacja zadań określonych w art. 9 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy ( tekst jednolity Dz. U. z 2013 r. , poz. 674);
- Realizacja zadań określonych w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych ( teskt jednolity Dz. U. z 2008 r. Nr 14, poz. 92);
- Realizacja zadań określonych w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych ( tekst jednolity Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926 z późn. zm.);
- Realizacja zadań określonych w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych ( Dz. U. Nr 210, poz. 2135 z późn. zm.)oraz w ustawie z dnia 13 października 1998r. o systemie ubezpieczeń społecznych ( Dz. U. Nr 137, poz. 887 z późn. zm. );
- Przestrzeganie i stosowanie ustawy o pracownikach samorządowych;
- Planowanie i dysponowanie środkami FP;
- Planowanie i dysponowanie środkami budżetu PUP;
- Zatrudnianie i ocenianie pracowników PUP;
- Współpraca z organami administracji samorządowej i rządowej, PRZ oraz innymi organizacjami i jednostkami mającymi wpływ na łagodzenie skutków bezrobocia;
- Wydawanie zarządzeń, poleceń służbowych i z upoważnienia Starosty decyzji administracyjnych;
- Opracowywanie i przedkładanie do zatwierdzenia Zarządowi Powiatu Regulaminu Organizacyjnego PUP;
- Planowanie, wytyczanie kierunków działania, organizacja pracy PUP;
- Inicjowanie sporządzania programów rynku pracy;
- Koordynowanie i nadzorowanie realizacji zadań w zakresie wyznaczonym przez Starostę;
- Powoływanie komisji do opiniowania sposobu realizacji zadań.
- Planowanie środków budżetowych,
- Współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi PUP w zakresie planowania środków FP,
- Kontrola dyscypliny budżetowej,
- Kontrola dyscypliny wydatków z FP,
- Rozliczanie i ewidencjonowanie operacji finansowych z FP,
- Rozliczanie i ewidencjonowanie operacji budżetowych,
- Obsługa FP, budżetu PUP oraz ZFŚS, EFS,
- Rozliczenie i prowadzenie windykacji pożyczek i innych świadczeń wypłaconych z FP,
- Opracowanie informacji statystycznych z zakresu powierzonych zadań,
- Realizacja postanowień ustaw:
- o systemie ubezpieczeń społecznych,
- o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych,
- o finansach publicznych,
- o rachunkowości.
Do głównych zadań Działu należy:
- Udzielanie pomocy bezrobotnym i innym poszukującym pracy w uzyskaniu odpowiednio zatrudnienia oraz pracodawcom w uzyskaniu pracowników o poszukiwanych kwalifikacjach zawodowych,
- Pozyskiwanie ofert pracy,
- Udzielanie pracodawcom informacji o możliwościach zatrudnienia pracowników na zgłoszone miejsca pracy,
- Informowanie bezrobotnych i innych osób poszukujących pracy oraz pracodawców o sytuacji na lokalnym rynku pracy i przewidywanych zmianach,
- Inspirowanie i organizowanie kontaktów bezrobotnych i poszukujących pracy z pracodawcami,
- Współdziałanie z innymi urzędami pracy w zakresie wymiany informacji o możliwościach uzyskiwania zatrudnienia przez osoby bezrobotne i poszukujące pracy,
- Informowanie bezrobotnych o przysługujących im prawach i obowiązkach,
- Opiniowanie wniosków o udzielanie (przedłużenie) przyrzeczenia na zatrudnienie cudzoziemców na terytorium RP,
- Prowadzenie spraw związanych z zatrudnianiem obywateli polskich za granicą u pracodawców zagranicznych.
- Realizacja zadań zgodnie z obowiązującymi standardami usług rynku pracy dla pośrednictwa pracy.
- Zapewnienie prawidłowego wypełniania kart rejestracyjnych,
- Rejestrowanie zgłaszających się bezrobotnych i poszukujących pracy oraz przyznanie świadczeń w związku z utratą pracy,
- Obsługa bezrobotnych z prawem do zasiłku,
- Obsługa bezrobotnych bez prawa do zasiłku,
- Obsługa osób niepełnosprawnych,
- Wprowadzanie danych bezrobotnych i poszukujących pracy do bazy komputerowej oraz ich uaktualnianie,
- Sprawowanie merytorycznego nadzoru nad prowadzeniem i uaktualnianiem akt osób bezrobotnych oraz poszukujących pracy,
- Ustalanie statusu i sporządzanie oraz wydawanie decyzji administracyjnych,
- Kierowanie osób rejestrujących się na pierwszą wizytę do pośrednictwa pracy,
- Wydawanie odpowiednich zaświadczeń uprawnionym osobom,
- Opiniowanie odwołań od decyzji,
- Gromadzenie informacji dotyczących zadań i usług PUP,
- Udostępnianie interesantom PUP informacji w formie broszur, ulotek, biuletynów i tym podobnych,
- Udzielanie interesantom wyjaśnień i informacji dotyczących zakresu zadań PUP, podstawowych praw i obowiązków bezrobotnych i poszukujących pracy,
- Realizacja postanowień umowy:
- o systemie ubezpieczeń społecznych,
- o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych,
- o rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych,
- o ochronie danych osobowych.
- Udzielanie indywidualnych porad zawodowych,
- Udzielanie grupowych porad zawodowych,
- Udzielanie indywidualnych informacji zawodowych,
- Udzielanie grupowych informacji zawodowych,
- Kierowanie do wykonania specjalistycznych badań predyspozycji zawodowych i badań lekarskich umożliwiających wydanie opinii o przydatności zawodowej do zatrudnienia, zawodu lub kierunku szkolenia,
- Pomoc pracodawcom w doborze kandydatów do pracy wymagającej szczególnych predyspozycji psychofizycznych,
- Tworzenie banku danych dotyczących informacji zawodowej,
- Popularyzacja usług w zakresie doradztwa wśród petentów PUP.
- Organizowanie prac interwencyjnych, a w szczególności:
- udzielanie informacji dotyczących organizacji prac interwencyjnych pracodawcom,
- przyjmowanie od pracodawców ofert na organizowanie prac interwencyjnych,
- ocena wiarygodności pracodawców,
- zgłaszanie propozycji sposobu rozpatrzenia ofert,
- przygotowywanie umów w sprawie organizowania i finansowania prac interwencyjnych,
- dokonywanie refundacji zgodnie z zawartymi umowami oraz prawidłowa ich realizacja,
- kontrola (w miarę potrzeb) miejsc pracy zorganizowanych w ramach prac interwencyjnych,
- Organizowanie robót publicznych, a w szczególności:
- udzielanie informacji organizatorom robót publicznych,
- przyjmowanie od uprawnionych podmiotów ofert organizatorów robót publicznych,
- ocena zasadności ofert samorządów i wiarygodności innych podmiotów,
- zgłaszanie propozycji sposobu rozpatrzenia ofert,
- przyjmowanie od wybranych podmiotów wniosków na organizację robót publicznych z załącznikami i ich sprawdzenie,
- przygotowywanie umów w sprawie organizowania i finansowania robót publicznych,
- odpowiedzialność za prawidłową realizację umów,
- kontrola (w miarę potrzeb) miejsc zorganizowanych w ramach robót publicznych,
- Organizowanie staży, a w szczególności:
- udzielanie informacji pracodawcom zainteresowanym organizowaniem staży dla bezrobotnych,
- przyjmowanie stosownych wniosków wraz programami odbywania staży,
- kierowanie wybranych kandydatów, za uprzednią ich zgodą, do odbycia stażu,
- sporządzanie umów cywilno – prawnych w sprawie organizowania staży,
- sprawowanie nadzoru nad przebiegiem staży (w miarę potrzeby kontroli pracodawców),
- współpraca z działem ewidencji, świadczeń i informacji w sprawie przyznania bezrobotnym odbywającym staż, stypendium oraz ich ubezpieczenia,
- Organizowanie szkoleń dla bezrobotnych, a w szczególności:
- analiza potrzeb i możliwości szkoleniowych w kontekście rynku edukacyjnego w celu sporządzania planu szkoleń,
- sporządzanie planu szkoleń,
- gromadzenie i aktualizowanie informacji o instytucjach szkoleniowych oraz oferowanych przez nie szkoleniach,
- przygotowywanie informacji o możliwościach i warunkach szkoleń dla potrzeb petenta oraz innych komórek organizacyjnych PUP,
- przygotowanie zlecenia usługi szkoleniowej (przygotowanie procedury wyboru ofert szkoleniowych zgodnie z przepisami ustawy o zamówieniach publicznych),
- organizowanie szkoleń oraz dobór grup szkoleniowych we współpracy z innymi komórkami organizacyjnymi PUP,
- przygotowywanie i prowadzenie dokumentacji szkoleń,
- kontrolowanie przebiegu szkoleń, dokonywanie oceny oraz prowadzenie badań efektywności oraz statystyki z powierzonego zakresu,
- Udzielanie dotacji z FP, a w szczególności:
- opracowanie propozycji kryteriów udzielania i umarzania dotacji udzielonych z FP,
- przyjmowanie oraz przedstawianie do zaopiniowania wniosków o udzielanie dotacji z FP,
- negocjowanie z kandydatem warunków pisemnej umowy dotacji i jej zabezpieczenia,
- przygotowanie umowy dotacji,
- dokonywanie kontroli pod kątem:
- wykorzystania kwoty dotacji zgodnie z przeznaczeniem określonym w umowie udzielenia dotacji
- uruchomienia i zarejestrowania działalności,
- funkcjonowania podmiotu gospodarczego,
- prowadzenie dokumentacji dotacji udzielonych z FP,
- współpraca z działem finansowo – księgowym w zakresie wypłat udzielonych dotacji,
- rozliczenie pobierającego dotację z wypłaconej kwoty dotacji,
- przygotowywanie aneksów umów o udzielenie dotacji,
- przygotowywanie wypowiedzeń umów osobom nie wywiązujących się z warunków zawartych w umowie,
- prowadzenie windykacji dotacji uznanych za konieczne do zwrotu (m.in. współpraca z sądami powszechnymi oraz komornikiem),
- współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi PUP w zakresie powierzonych zadań.
- Nadzór nad rozwojem i eksploatacją systemu komputerowego,
- Administrowanie siecią komputerową i bazą danych,
- Nadzór nad bezpieczeństwem danych osobowych w systemie informatycznym,
- Tworzenie bazy danych statystycznych, przygotowywanie raportów oraz analiz danych o rynku pracy,
- Inne zadania zlecone przez przełożonego dotyczące systemu informatycznego.
- Na wieloosobowym stanowisku ds. ewidencji, świadczeń i informacji:
- zapewnienie prawidłowego wypełniania kart rejestracyjnych,
- rejestrowanie zgłaszających się bezrobotnych i poszukujących pracy oraz przyznanie świadczeń w związku z utratą pracy,
- obsługa bezrobotnych z prawem do zasiłku,
- obsługa bezrobotnych bez prawa do zasiłku,
- obsługa osób niepełnosprawnych,
- wprowadzanie danych bezrobotnych i poszukujących pracy do bazy komputerowej oraz ich uaktualnianie,
- sprawowanie merytorycznego nadzoru nad prowadzeniem i uaktualnianiem akt osób bezrobotnych oraz poszukujących pracy,
- ustalanie statusu i sporządzanie oraz wydawanie decyzji administracyjnych,
- kierowanie osób rejestrujących się na pierwszą wizytę do pośrednictwa pracy,
- wydawanie odpowiednich zaświadczeń uprawnionym osobom,
- opiniowanie odwołań od decyzji,
- gromadzenie informacji dotyczących zadań i usług PUP,
- udostępnianie interesantom PUP informacji w formie broszur, ulotek, biuletynów i tym podobnych,
- udzielanie interesantom wyjaśnień i informacji dotyczących zakresu zadań PUP, podstawowych praw i obowiązków bezrobotnych i poszukujących pracy,
- realizacja postanowień ustaw:
- o systemie ubezpieczeń społecznych,
- o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych,
- o rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych,
- o ochronie danych osobowych.
- Na wieloosobowym stanowisku ds. pośrednictwa pracy:
- udzielanie pomocy bezrobotnym i innym poszukującym pracy w uzyskaniu odpowiednio zatrudnienia oraz pracodawcom w uzyskaniu pracowników o poszukiwanych kwalifikacjach zawodowych,
- pozyskiwanie ofert pracy,
- udzielanie pracodawcom informacji o możliwościach zatrudnienia pracowników na zgłoszone miejsca pracy,
- informowanie bezrobotnych i innych osób poszukujących pracy oraz pracodawców o sytuacji na lokalnym rynku pracy i przewidywanych zmianach,
- inspirowanie i organizowanie kontaktów bezrobotnych i poszukujących pracy z pracodawcami,
- współdziałanie z innymi urzędami pracy w zakresie wymiany informacji o możliwościach uzyskiwania zatrudnienia przez osoby bezrobotne i poszukujące pracy,
- informowanie bezrobotnych o przysługujących im prawach i obowiązkach.